Moje TOP 4 najobľúbenejšie fermentované potraviny

Čo je to vlastne fermentácia?

Fermentácia je jeden z najstarších spôsobov uchovávania potravín. Ide o tzv. konzervovanie kvasením.

Fermentácia je proces, pri ktorom sa prírodné baktérie živia cukrom a škrobom v potravinách produkujúcich kyselinu mliečnu. Tento proces konzervuje jedlo a vytvára prospešné enzýmy, b-vitamíny, omega-3 mastné kyseliny a rôzne kmene probiotík.

V minulosti sa fermentácia využívala najmä na jednoduché uskladnenie zásob, no v dnešnej dobe ju mnohí odborníci vyzdvihujú zväčša pre jej významné ZDRAVOTNÉ PRÍNOSY.

 

Prečo sú fermentovné potraviny tak skvelé?

Pomáhajú telu zbavovať sa toxických látok, posilňujú obranyschopnosť, dodávajú potrebnú energiu, podporujú krvotvorbu, prispievajú k acidobázickej rovnováhe, potláčajú neprimeranú chuť na sladké, vylepšujú chuť potravín a tak ďalej a tak ďalej… Nebudem to ale zbytočne naťahovať a prejdem radšej rovno k veci. Ja osobne vyhľadávam fermentované potraviny najmä z týchto 2 hlavných dôvodov:

 

1. Obohacujú jedlo o prospešné baktérie a mikroorganizmy

Technologické spracovanie potravín, či pasterizácia mliečnych produktov (za účelom predĺženia doby trvanlivosti a zbavenia sa neželaných mikroorganizmov) prináša so sebou aj nemalú daň v podobe vyhubenia VŠETKÝCH (dobrých aj škodlivých) baktérií a mikroorganizmov. To má ale za následok, že tráviaci trakt človeka je následne ochudobnený o veľké množstvo baktérií a mikroorganizmov, ktoré uľahčujú trávenie, pomáhajú vstrebávať živiny, zvyšujú výživovú hodnotu potravín a výrazne prispievajú k zdravej črevnej mikroflóre.

Črevný systém je základom dobrej imunity. Až 70% – 80 % imunitného systému sa nachádza v hrubom čreve [1].

Počas procesu fermentácie sa vďaka prirodzenému procesu kvasenia dobré baktérie rozmnožujú a udržujú zlé baktérie na uzde. To znamená menej konzervačných látok, VYŠŠIA VÝŽIVOVÁ HODNOTA POTRAVÍN, zdravá črevná mikroflóra a menšia záťaž pre tráviaci trakt.

O tom, akú úlohu zohrávajú črevá v ľudskom tele a prečo ich význam neprávom podceňujeme si môžete do hĺbky preštudovať vo výbornej knihy od mladej nemeckej lekárky a mikrobiologičky Giulii Enders –Taktne o tráviacom trakte (ľahké a zrozumiteľné čítanie aj pre laikov). Rovnako tak odporúčam aj jej TED Talk pod názvom „Charming Bowels” (v preklade: „Očarujúce črevá”).

Najnovšie výskumy potvrdzujú PREPOJENIE ČRIEV S MOZGOM. Zdravie črevnej mikroflóry teda pozitívne pôsobí aj na zdravie mozgu. Fermentované potraviny sú DOBROU PREVENCIOU pred duševnými chorobami, vrátane depresiíúzkostí a demencie. Zdravé črevá a tráviaci trakt sú nevyhnutným predpokladom pre kvalitný a dlhý život [2].

 

Zdroj obrázka: Igor Bukovský, (Za)chráň svoje črevo!

 

2.Eliminujú účinok antinutrientov

Antinutrienty sú látky, ktoré sa prirodzene vyskytujú v rastlinách a slúžia ako akýsi ochranný mechanizmus rastlín. Ich úlohou je zabezpečiť ochranu a reprodukciu semien. Nanešťastie však narúšajú tráviaci trakt človeka a znižujú jeho schopnosť účinne vstrebávať a zužitkovať rôzne druhy živín – vitamíny, minerály, bielkoviny, atď.

Medzi najproblematickejšie potraviny s výskytom antinutrientov patria napr. obilniny, strukoviny, semená,  orechy, či rôzne druhy zeleniny.

Zvýšená konzumácia antinutrientov v strave z krátkodobého hľadiska nemusí vôbec znamenať riziko a ani problém, avšak v dlhodobom horizonte sa môžu vyskytnúť rôzne zdravotné komplikácie ako napr. zápaly, alergie, bolesti kĺbov, chronická únava, či nadmerné množstvo zubného kazu.

Našťastie sa však dá týmto neželaným stavom s trochou pozornosti a prípravy poľahky vyhnúť.

Nežiaduci účinok antinutrientov totižto už dávno pochopili aj tradičné populácie a naučili sa pripravovať jedlá spôsobmi, ktoré ich eliminujú a ZVYŠUJÚ VÝŽIVOVÚ HODNOTU JEDÁL. Medzi takéto postupy patrí okrem namáčania, klíčenia, varenia, pečenia, či mletia aj stará dobrá fermentácia.

Proces fermentácie pomáha rozložiť enzýmy, ktoré tráviaci trakt človeka rozložiť nevie (napr. kyselina fytová, lepok a pod.), a prispieva tak k hladkému a BEZPROBLÉMOVÉMU TRÁVENIU dôležitých živín, pričom výraznou mierou ŠETRÍ ZDRAVIE ČLOVEKA.

 

Moje TOP 4 najobľúbenejšie fermentované potraviny

Hoci by sa o fermentovaných potravinách dali napísať aj celé knihy (napr. Sila prírodnej fermentácie – Sandor Ellix Katz, Fermentácia – Cosima Bellersen Quirini, Kvasené potraviny pre vitalitu a zdravie – Dunja Gulinová ) skúsim to všetko radšej zostručniť a uvediem iba moje TOP 4 NAJOBĽÚBENEJŠIE fermentované potraviny, bez ktorých si svoj život neviem a ani len nechcem predstaviť.

 

1. Mliečny kefír

Číslo jedna v mojom rebríčku zastáva mliečny kefír. Ten si za pomoci Tibetských kefírových zŕn vyrábam jednoducho a v pohodlí svojho domova ja sám. Stačí iba cca 50 gramov Tibetských kefírových zŕn zaliať kvalitným, plnotučným, kravským alebo kozím (najlepšie surovým = nepasterizovaným) mliekom (cca 500 ml), prikryť utierkou alebo papierovou vreckovkou, a nechať odstáť pri izbovej teplote 4 až 5 dni. Ak pridáte viac mlieka a nádobu uložíte do chladničky celý proces fermentácie tým ešte viacej spomalíte (vhodné pre lenivých a zaneprázdnených ľudí :D).

Keď sa kefír usadí, v hornej polovici pohára sa oddelí chu­ťovo jemná, biela časť, spolu s kefírovým jadrom. Pod ňou ostane kyslejšia, skoro priezračná tekutina podobná sr­vátke. Obidve vrstvy môžete spolu premiešať alebo ich scediť separátne. Scedený kefír môžete následne vypiť, použiť pri príprave rôznych jedál alebo ho odložiť na horšie časy do chladničky – v poslednom prípade proces fermentácie pokračuje ďalej. Oddelenú kefírovú srvátku môžete, podobne ako samotný kefír, vypiť alebo použiť na podporu kyslo­mliečneho kvase­nia zeleniny.

Kefír zo surového (nepasterizovaného) mlieka je VÝBORNÉ PROBIOTIKUM a je vhodný aj pre ľudí citlivých na laktózu. Kefírové zrná totižto “požierajú” mliečny cukor (laktózu) a okrem toho OBOHACUJÚ MLIEKO o veľmi cenné baktérie a mikroorganizmy (viac ako 30 druhov) [7].

Kefír je jeden z najzdravších mliečnych výrobkov. Je plný vitamínov (obsahuje aj veľmi cenné B12, K2, alebo biotín), minerálov (vápnik a horčík), či esenciálnych aminokyselín a má silné antibakteriálne a antifungálne účinky [4].

 

2. Kvasená kyslá kapusta

Kvasená kyslá kapusta je jednou z najlepších a najvýživnejších lokálnych SUPERPOTRAVÍN, konzumáciou ktorej môžete významne podporiť svoje zdravie, silu, odolnosť a celkovú vitalitu organizmu. Tento KRÁĽ PROBIOTÍK, ako sa často zvykne nazývať, obsahuje podľa laboratórnych zistení, v jednej porcii vážiacej 110 – 170g, približne 10 biliónov živých baktérií [8].

Iné zdroje zas uvádzajú, že denná porcia 200 až 300g kvasenej kyslej kapusty alebo jej čerstvej šťavy môže postačovať na pokrytie potrebného množstva všetkých BIOAKTÍVNYCH LÁTOK prospešných pre zdravie človeka [9].

Aby toho nebolo málo kvasená kyslá kapusta obsahuje v surovom stave až dvakrát viac vitamínu C než citrón, ďalej rôzne vitamíny skupiny B, E a K. Je zdrojom mnohých cenných minerálov ako napr. mangán, vápnik, draslík, horčík, fosfor a železo, disponuje vysokým obsahom vlákniny a rôznymi antioxidantmi.

Veľkou výhodou tohto pokrmu je, že sa môže dlhodobo uskladňovať a teda konzumovať v ktoromkoľvek ročnom období.

Avšak pozor! NIE JE KAPUSTA AKO KAPUSTA. Tá zo supermarketov a komerčných predajní často neobsahuje ani len polovicu zo spomínaných, prospešných látok. Práve naopak, môže obsahovať rôzne konzervačné látky (E 211, E 244), umelé sladidlá (glukózový sirup, sacharín) alebo byť po procese pasterizácie. Niektoré testy dokonca prišli s výsledkami, že v kapuste z pultov predajní sa nenašlo žiadne množstvo vitamínu C. Tak takáto kapusta už medzi pokrmy s nálepkou SUPERPOTRAVINY rozhodne nepatrí.

„Pri výbere si všímame zloženie. Kvasená kapusta by mala obsahovať v zásade len kapustu a soľ, na dochutenie potom podľa chuti koreniny (rasca, korenie a iné), zeleninu a ovocie (kapusta, mrkva, cvikla, zázvor, uhorky, cesnak, jablko). Iné zložky by kvasená kapusta obsahovať nemala.“ [10]

 

3. Bryndza

Bryndza je ďalšou slovenskou lokálnou SUPERPOTRAVINOU, ktorá obsahuje v 1 grame svojej hmoty priemerne až 30 probiotických kmeňov a približne 1 milión živých baktérií. Obsahuje unikátne probiotiká, ktoré sa nevyskytujú v žiadnej inej potravine a majú autentický, prírodný základ [12]. Zostava mikroorganizmov v bryndzi sa podobá pôvodnému kaukazskému kefíru vyrábanému z nepasterizovaného ovčieho mlieka, ktorý je považovaný za elixír zdravia a dlhovekosti.

Benefity prináša nie len samotná probiotická aktvita mikroorganizmov v črevách, ale aj pôsobenie metabolitov, ktoré vznikajú pri procese fermentácie. Medzi aktívne látky patria peptidy, organické kyseliny, vitamíny a esenciálne mastné kyseliny. Bryndza je bohatým zdrojom komplexu živín, kvalitných bielkovín (kazeín), minerálov, vitamínov A, C, D a B komplexu.

Bryndza sa vyrába procesom fermentácie zo surového ovčieho mlieka, pričom dochádza k úbytku laktózy. Preto tento pokrm môžu konzumovať aj ľudia, ktorým mlieko spôsobuje zdravotné ťažkosti, pretože ich črevo nedokáže stráviť mliečny cukor.

Ale opäť pozor! Rovnako ako tomu bolo pri kvasenej kyslej kapuste, aj tu platí, že NIE JE BRYNDZA AKO BRYNDZA. Najkvalitnejšia je májová (letná) bryndza vyrábaná čisto z ovčieho mlieka (100%). Fenomenálne zdravotné účinky má len bryndza vyrobená zo surového nepasterizovaného mlieka. Tradičná bryndza sa vyrába bez akéhokoľvek tepelného spracovania, pričom viaceré bioaktívne látky si zachovávajú svoju pôvodnú aktivitu len v surovom mlieku. Naopak, pasterizácia negatívne ovplyvni vstrebávanie niektorých minerálov vrátane vápnika, železa, zinku, ako aj kyseliny listovej a ďalších vitamínov.

 

4. Včelí chlieb

Včelí chlieb je DOKONALOU CELISTVOU POTRAVINOU, ktorá vzniká z včelieho peľu, v včeľom úle, prírodným procesom kvasenia. Včelí peľ je tou NAJUCELENEJŠOU POTRAVINOU v prírode.

Obsahuje všetky vitamíny (najmä vitamíny B- komplexu a vitamín C), 22 aminokyselín, 27 minerálov (vrátane množstva vápniku a fosforu v ideálnom pomere 1:1, horčíka, zinku, medi a železa), stopové prvky a neuveriteľné množstvo enzýmov. Obsahuje takmer 100 známych živín.

Včelí chlieb je vlastne „alchymistický“ výtvor včiel vyrobený z najmenej z 25% medu alebo nektáru, 70% peľu a včelích slín, ktoré majú spoločne so širokým spektrom prírodných probiotických baktérií a kvasiniek všetko potrebné pre naštartovanie základného aktu fermentácie a kultivácie.

Včelí chlieb dokonale idealizuje s ideou tzv. “BOHATEJ SKROMNOSTI” a teda z čo najmenšieho množstva vyťažiť čo najviac úžitku. Iba v pár gramoch svojej hmoty dokáže telu poskytnúť viac živín, ako kilo bežnej potravy (nehovoriac o náročnom trávení a opotrebení tela objemom “prázdnej stravy”).

Ja som k Perge, či ambrosii (pokrm Bohov uchovávajúci nesmrteľnosť, silu, večnú mladosť a zdravie), ako sa včeliemu chlebu zvykne neraz hovoriť, dostal prostredníctvom českej street-workoutovej legendy menom ADAM RAW. On sám tento superpokrm odporúča konzumovať v malých dávkach cca 5 – 10g denne, v pred alebo po- tréningovej výžive, či pred spaním.

“Pokiaľ niekde žijú ilumináti, tak potom pijú kefír z materského mlieka a jedia fermentovaný včelí chlieb 🙂 .” [13] – Adam Raw

 

Záver

Pokiaľ si myslíte, že na to, aby ste mohli žiť nadpriemerne dlhý a mimoriadne kvalitný život potrebujete neobyčajne veľké množstvo extrémne drahej a ťažko dostupnej, rozmanitej, exotickej stravy či suplementov, ste na veľkom omyle. Stačí telo iba VYŽIVOVAŤ tými správnymi (často lokálnymi) potravinami, ktoré mu dokážu poskytnúť v malom objeme všetko potrebné. Načo si teda zbytočne komplikovať život vyhľadávaním, kombinovaním a pripravovaním nových, neúčelne spracovaných potravín a receptov? Tie najlepšie potraviny  predsa pochádzajú z prírody a sú známe minimálne stovky, ak nie tisícky rokov.

 

Použité zdroje

  1. Črevná mikroflóra. [online]. Dostupné na internete: https://www.bohatstvo-prirody.sk/zdravotny-problem/crevna-mikroflora/
  2. ZAVARSKÁ, S. Fermentované potraviny: Investícia do zdravia za málo peňazí. [online]. 10.9.2018. Dostupné na internete: https://www.slovenskypacient.sk/fermentovane-potraviny-mliecne-vyrobky-fermentovana-zelenina-kimchi-kombucha/
  3. CHUDÝ, M. Všetko, čo potrebujete vedieť o sacharidoch – namáčanie, klíčenie, fermentácia, varenie. [online]. 6.10.2015. Dostupné na internete: https://martinchudy.blog.sme.sk/c/388491/vsetko-co-potrebujete-vediet-o-sacharidoch-namacanie-klicenie-fermentacia-varenie.html
  4. Kefir.nazemi.sk [online]. Dostupné na internete:  http://kefir.nazemi.sk
  5. ČERNÝ, M. Prečo piť a ako vyrobiť domáci kefír. [online]. 24.9.2014. Dostupné na internete: https://modernypraclovek.sk/preco-pit-a-ako-vyrobit-domaci-kefir/
  6. POVAJEAN, T. 3 jednoduché kroky ako si pripraviť chutný, výživný a domáci mliečny kefír. [online]. 2.9.2016. Dostupné na internete: https://tommypovajean.com/kefir/
  7. WIKIPEDIA, Kefír. [online]. 6.6.2019. Dostupné na internete: https://sk.wikipedia.org/wiki/Kefír
  8. NÔTA, I. Kyslá kapusta ako superliek. [online]. Dostupné na internete: https://www.dobrarada.sk/clanok/kysl-kapusta-ako-superliek.html
  9. SMATANOVÁ, M. Absolútna bomba pre zdravie: Kyslá kapusta! [online]. 15.10.2013. Dostupné na internete: https://www.aktuality.sk/clanok/480582/absolutna-bomba-pre-zdravie-kysla-kapusta/
  10. DOBROCKÁ, D. Po tomto zistení si už balenú kapustu z obchodu nikdy nekúpite! [online]. 29.11.2017. Dostupné na internete: https://www.dobrenoviny.sk/c/117576/kapusta-konzervant-zdravie-obchody-
  11. STUPPACHEROVA, B. Bryndza je probiotická bomba. [online]. 1.6.2018. Dostupné na internete:
    https://zdravie.pravda.sk/zdrava-vyziva/clanok/471721-bryndza-je-probioticka-bomba/
  12. ZLATOŠ, V. Bryndza: naše slovenské zlato. [online]. 14.5.2018. Dostupné na internete:
    https://www.vladozlatos.com/blog/clanky-o-zdravi/bryndza-nase-slovenske-zlato.html
  13. RAW, A. Ambrosia (pokrm Bohů). [online]. Dostupné na internete: https://www.adamraw.cz/fermentovany-vceli-chleb-1kg-174/

 

Pokiaľ máte svoje vlastné, resp. iné obľúbené potraviny, recepty, metódy, techniky, tipy, triky, cviky alebo rady, o ktoré by ste sa radi podelili, môžete tak urobiť v komentári pod článkom alebo napísať svoj vlastný článok. Taktiež poteší akýkoľvek názor alebo spätná väzba k článku. S pozdravom Ivan

 

  • Posledné príspevky
Podrobnosti o autorovi

Zakladateľ tohto blogu a Youtube kanálu s rovnomenným názvom. Medzi moje najväčšie vášne patrí čítanie kníh, rôzna kreatívna tvorba, pohyb v akejkoľvek forme a nikde nekončiaci sebarozvoj. Viac informácií o mne nájdete v hociktorom mojom poste.

Ak sa Vám tento príspevok páčil, zdieľajte ho s vašimi priateľmi:
error0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.