TOP HACK súčasnosti- ľadové sprchy

 

Aby som najskôr ozrejmil ten nadpis musím priznať, že ľadové sprchy ani tak nepovažujem za akýsi výnimočný hack, ale skôr za prirodzenú súčasť ľudského života. Už celé tisícročia sa ľudské telo formovalo a prispôsobovalo rôznym životným podmienkam na tejto planéte. Studenú vodu nevynímajúc. Tá tu bola odjakživa a rovnako odjakživa s ňou ľudia prichádzali aj do kontaktu.

 

Ľadové sprchy v minulosti

Pravekým ľuďom sa podarilo prežiť a rozmnožovať sa aj napriek tomu, aby si pred vstupom do vody, vodu nejakým spôsobom vôbec zohrievali.

Ktovie, ako by tak asi dopadli sparťanské deti, keby sa odmietli kúpať vo vode chladnejšej než 25 °C.
Ktovie, ako by tak asi dopadli sparťanské deti, keby sa odmietli kúpať vo vode chladnejšej než 25 °C.

V staroveku, keď sa už formovali rôzne vyspelé civilizácie a ríše, pokročila životná úroveň, zlepšili sa vymoženosti doby a postupne pribúdali nové výdobytky. Príjemná, teplá sprcha ale ešte stále nepredstavovala pravidelnú súčasť života bežného obyvateľstva.Teplá voda bola výsadou iba bohatých a vplyvných ľudí, ale aj napriek tomu sa považovala za nadbytočný komfort a nevídanú slabosť. Studená voda, naopak, predstavovala silu, odolnosť a tvrdosť a bola jedným z mnohých elementov, ktoré budovali z krehkých detí elitných bojovníkov.

Počas stredoveku a novoveku dostávala pred nepohodlím prednosť pohoda a z teplej kúpele sa tak stávala čoraz všednejšia záležitosť. Napriek tomu, ešte len v minulom storočí žila stále pomerne veľká časť populácie vo veľmi skromných príbytkoch bez prísunu vody, či splachovacieho záchodu. Studená voda zo studne bola preto častokrát jednoduchým a praktickým riešením, ako si zabezpečiť svoje základné hygienické potreby. Množstvo starších ľudí, stále žijúcich medzi nami, by o tom iste vedelo povedať svoje.

 

Ľadové sprchy dnes

Prešlo zopár desiatok rokov a dnes už žijeme v dobe, kedy máme neobmedzený prísun teplej vody na dosah ruky. Nemusíme po ňu nikam chodiť, prácne ju ohrievať a ani dlho čakať. Stačí otočiť kohútikom a môžeme si vychutnávať slastný pocit pohody.

Tak prečo si potom nedopriať toto blaho? Prečo si odopierať takýto komfort, keď nám to doba konečne umožňuje? Načo sa týrať studenou vodou?

Samozrejme, že väčšina ľudí si zvolí tú príjemnejšiu cestu a len málokoho napadne urobiť aj niečo iné.

Zo studenej sprchy sa tak v dnešnej spoločnosti stáva skutočne ojedinelá záležitosť a pre mnohých aj poriadny nezmysel.

Ak si však ale odoprieme pohodu a komfort teplej vody, môžeme si neskôr vychutnávať benefity plynúce z pravidelného vystavovania sa chladu a otužovania sa celkovo, podobne ako tomu bolo aj u našich predchodcoch. Pre mnoho ľudí dnešnej doby, doby neobmedzených a nikde nekončiacich možností, tak ide o skutočne vynikajúci hack, ktorý môže v mnohých smeroch posunúť kvalitu ich života na úplne odlišnú, oveľa lepšiu úroveň.

 

Benefity ľadových spŕch

Benefit číslo 1

Ľadová voda stekajúca po tele krátko po prebudení môže vášmu telu spôsobiť určitý druh šoku, zvýšiť tepovú frekvenciu, rozbúšiť srdce a značne zrýchliť dych. To spôsobí, že telom okamžite začne obiehať kvantum krvi, vzrastie príjem kyslíka a k všetkým telesným orgánom začne prúdiť tá najvýživnejšia esencia potrebná pre ich činnosť. Navyše preruší sa tok myšlienok, vytratí sa vnútorný dialóg a celá pozornosť sa kompletne presunie na vnímanie vlastného tela. Behom pár sekúnd ste okamžite bdelý, nabitý maximálnou energiou, plný života a elánu, pripravený vykročiť do nového dňa zdolávať aj tie najextrémnejšie prekážky.

 

Benefit číslo 2-

Zvýšená cirkulácia obehu krvi, spomínaná v predchádzajúcom bode, prináša so sebou okrem stimulačného efektu aj rôzne zdravotné benefity. Krv začne prúdiť telom rýchlejšie a ľahšie, čo môže viesť k prečisteniu tepien, zníženiu krvného tlaku, zlepšeniu srdcovo-cievnej činnosti a posilneniu celkového imunitného systému.

 

Benefit číslo 3-

Pokiaľ je reč o imunitnom systéme treba spomenúť aj systém lymfatický. Lymfatické cievy, ktoré sú zodpovedné za odvádzanie odpadových látok z buniek tela, sú priamo vystavované studenej vode. Ich bezprostrednou rekciou na chlad je stiahnutie. Na teplo reagujú naopak uvoľnením. A práve takýmito cyklickými pohybmi, dokážu z tela vypláchnuť odpad a zlepšiť celkové zdravie človeka.

 

Benefit číslo 4-

Podľa viacerých vedeckých štúdií a výskumov bolo preukázané, že využívanie studených spŕch u mužov viedlo k nárastu testosterónu, zvýšeniu počtu spermií a lepšej plodnosti. Naopak kúpeľ v teplej vode sa ukázala ako veľmi účinná antikoncepcia.

Čísla hovoria o tom, že muži, ktorí trávili 30 minút denne vo vani s teplou vodou, počas obdobia 3 týždňov, boli nasledujúcich 6 mesiacov neplodní. Podľa inej štúdie zas muži, ktorí sa pravidelných teplých kúpeľov úplne zriekli, zaznamenali nárast spermií až o 491%.

 

Benefit číslo 5-

Tento benefit hovorí o tom, že studené sprchy pomáhajú zmierňovať návaly stresu a depresie a súčasne prispievajú k predĺženiu dĺžky života. Deje sa tak z dôvodu výskytu oxidačného stresu v tele, ktorý narastá po bezprostrednom kontakte so studenou vodou. Telo si na tento typ stresu postupne začína zvykať a v budúcnosti je tak pripravené ľahšie odolávať nepriaznivým situáciám a rôznym nástrahám života.

Zároveň sa zvyšuje aj hladina glutatión-u v krvnom riečisku, pričom množstvo kyseliny močovej upadá. Glutatión je hormón zodpovedný za pocit stresu, ktorý vnímate. Hladina tohto hormónu v tele sa rovnako ukazuje, ako jeden z dôležitých faktorov predurčujúcich dlhovekosť.

Aby toho nebolo málo vzrastá aj hladina noradrenalínu, ktorý má antidepresívne účinky a využíva sa nielen pri liečbe depresie ale aj ADHD.

 

Benefit číslo 6-

Ak si pre svoju dennú dávku hygieny zvolíte namiesto teplej vody vodu studenú, môžete ťažiť nielen z hľadiska sterility, ale aj z hľadiska sviežej pleti, mladistvého výzoru a zdravých vlasov. Studená voda totiž napomáha sťahovať póry pokožky, to prispieva nielen k menej mastnej pleti, ale aj k pevnejšiemu upevneniu vlasov a krásne pružnej pokožke bez vrások.

 

Benefit číslo 7-

Studená sprcha urýchľuje činnosť metabolizmu a napomáha tak k spaľovaniu tukov. Pri prvých pocitoch chladu telo automaticky začne generovať teplo, aktivuje hnedý tuk, zvýši výdaj energie a začne spaľovať kalórie. To vedie k úbytku bieleho tuku a k podpore redukcii telesnej hmotnosti.

Podľa Tima Ferrisa- autora svetových bestsellerov, je pobyt v studenej vode práve jedným z elementárnych prvkov, umožňujúcich profesionálnym plavcom konzumáciu nadpriemerne vysokého množstva kalórií. Napríklad fenomenálny Michael Phelps- držiteľ 28 olympijských medailí a mnohých svetových rekordov, konzumuje denne takmer 5 násobok (12 000) odporúčaného denného množstva kalórií (2 500). Aj preto Ferris vo svojej knihe 4 hodinové telo, odporúča pravidelne opakujúci sa, niekoľkominútový pobyt v studenej vode, ako akúsi nadstavbu pre “studenosprchových seniorov”.

 

Benefit číslo 8-

Dlhší pobyt v studenej vode sa vrelo odporúča aj v spojení s regeneráciou a zotavením svalov po intenzívnom tréningu, či nadpriemernom zaťažení. Vďaka už skôr spomínanej zrýchlenej cirkulácii krvi sa dostáva k svalom nielen viacej krvi, ale aj viacej kyslíka. To výrazne napomáha urýchliť regeneračné procesy vo vnútri svalov a potlačiť zápaly.

 

Benefit číslo 9-

Jeden z mojich najobľúbenejších benefitov spočíva v prekonávaní vlastných limitov, opúšťaní komfortnej zóny a neustáleho posilňovania disciplíny a sily vôle.

Vstávať pravidelne skoro ráno, bez váhania opúšťať pohodu a komfort teplej postele, vchádzať do sprchy a púšťať na seba studenú vodu si vyžaduje mimoriadne veľkú dávku odhodlania, oceľovo pevnú vôľu a nemilosrdne prísnu disciplínu. Ak ale máte neobyčajne bojovného ducha a veľký hlad po úspechoch, vytrváte v tejto skutočne sparťanskej rutine, a tá z vás na oplátku vybuduje elitného a nadpriemerne odolného bojovníka tejto doby.

Jedným z takých je aj česká street-workoutová legenda – Adam Raw, vďaka ktorému som s otužovaním začínal aj ja. Ten vo svojom krátkom videu s názvom “Ledová disciplína”  hovorí o úplnej a absolútnej ľadovosti voči akýmkoľvek výhovorkám, prekážkam a limitom, ktoré vás budú sprevádzať na ceste za vašimi snami. Ako vraví:

„Pokiaľ nie ste schopní prijať pár 2-3 minútových ľadových, nepríjemných spŕch denne, ako môžete očakávať, že dosiahnete v živote čokoľvek iné?”- Adam Raw

 

Benefit číslo 10

Ďalší veľmi praktický dôvod, prečo zaradiť studené sprchy do svojho denného rozvrhu pramení z upravenej termoregulácie a lepšej citlivosti na chlad. Vďaka tomu si v zime vystačíte aj bez 4 vrstiev oblečenia a v lete sa nebudete až tak veľmi potiť.

 

Benefit číslo 11-

Tento posledný benefit má najmä ekonomický rozmer a spočíva nielen v peniazoch ušetrených za spotrebu vody, ale aj v čase spojeným s pobytom v kúpeľni. Studená sprcha je jednoducho lacnejšia a len málokedy trvá dlho. Vďaka tomu ušetríte nielen zopár drobných, ale aj drahocenný čas, ktorý sa dá využiť aj lepšie.

 

Nič nie je jednostranné

Napriek nesporným a lákavým benefitom studených spŕch treba spomenúť, že aj sprchovanie teplou vodou prináša isté výhody. Okrem toho studené sprchy môžu v určitých prípadoch napáchať viac škody ako úžitku. Preto je potrebné nájsť si svoju optimálnu cestu a na základe vnímania vlastných pocitov zistiť, ako z toho všetkého vyžmýkať maximum.

 

Benefity horúcich spŕch

Vďaka horúcim sprchám si môžete napríklad uvoľniť kŕče a napätie v tele, zmierniť pocit úzkosti, poraziť migrénu a bolesti hlavy, uvoľniť zapchatý nos a póry, dôkladne vyčistiť pokožku a pleť od toxínov, alebo si len tak celkovo oddýchnuť a pripraviť sa na pohodový spánok.

 

Ako začať?

Ak ale horúcu sprchu nijako obzvlášť nepotrebujete, určite siahnite po tej studenej. Môžete ísť na to pomaly a začínať ochladzovaním od končatín smerom k srdcu, alebo pozvoľnou a postupnou zmenou prechádzať z teplej vody na totálne studenú.

Ja však odporúčam, podobne ako Adam, absolútne o tom nepremýšľať, proste sa vyzliecť, vojsť do sprchovacieho kútu alebo vane, otvoriť naplno studenú, osprchovať celé telo, vydržať 2-3 minúty, vypnúť vodu, vyliezť von a cítiť sa božsky.

 

Moja skúsenosť

Hoci som spočiatku studené sprchy maximálne neznášal a kompletne odmietal, dnes si už život bez nich neviem a ani len nechcem predstaviť. Na začiatku (cca pred 4-5 rokmi) som mal problém aj s batériou nastavenou na strednej polohe svojho rozsahu :D. Studenú sprchu som nezvládol ani len na 10 sekúnd. Bol to boj, stres a trápenie.

Dnes studené sprchy využívam bežne aj 3-4 krát do dňa (ráno- hneď po prebudení, po práci, po tréningu a večer- minimálne 1 hod. pred spaním), a aj keď spravidla netrvajú dlhšie ako 3 minúty, svoj účel spĺňajú bezchybne a na maximum. Okrem zabezpečenia potrebnej dávky hygieny mi poskytujú aj nevídanú energiu, čulosť, tvrdosť, húževnatosť a všetky už skôr spomínané benefity. Budujú zo mňa čoraz silnejšieho, výkonnejšieho a odolnejšieho jedinca.

Studenú vodu pri sprchovaní využívam asi tak v 99 % prípadoch a iba výnimočne si doprajem aj vodu teplú (ak mi je zima už pred samotným sprchovaním, keď som sa nekvalitne alebo nedostatočne vyspal, alebo večer pred spaním po extrémne náročnom dni). Obľúbil som si ju až natoľko, že som ju začal vyhľadávať aj mimo svojej kúpeľne a činnostiach slúžiacich na zabezpečenie hygienických potrieb. Začal som v zime navštevovať jazerá, štrkoviská a potoky, a začal plávať v ľadovej vode. S odstupom času som sa postupne a najmä neočakávane dopracoval až k súťažnému zimnému plávaniu.

To je ale už na úplne iný príbeh, ku ktorému by som sa rád dostal neskôr.

Jednoducho, na základe vlastných životných skúseností môžem ľadové sprchy odporučiť takmer každému. Zvládol som to ja, ZVLÁDNETE TO AJ VY.

Otužovanie na jazerách a štrkoviskách v zimných mesiacoch dnes patrí medzi moje veľké vášne a hobby, na ktoré nedám dopustiť.

 

Video na záver

Tento článkok si môžete vychutnať aj v animovanej video podobe na kanáli Youtube. Príjmné sledovanie.

 

Galéria

 

Použité zdroje

  1. FERRIS, T. The 4-hour body. Ebury, 2011. 592 s. ISBN 9780091939526
  2. SebeRevolta TV – Epizoda 3 – Ledová Disciplína. In: Youtube [online]25. 2. 2014. Dostupné na: https://www.youtube.com/watch?v=n-1RY-1Yzl8&t=259s
  3. KUOPALLA, A. Cold Showers and Testosterone: What’s the Evidence? [online]. 25.9.2018. Dostupné na internete: https://www.anabolicmen.com/cold-showers-testosterone/

  4. DUCHOŇ, M. Ako začať otužovať a vydržať viac chladu ako 99% ostatných ľudí. [online]. 6.10.2016. Dostupné na internete: http://www.misoduchon.com/ako-zacat-otuzovat-a-vydrzat-viac-chladu-ako-99-ostatnych-ludi/

  5. RUNYON, J. The Health Benefits of Cold Showers. [online]. 26.12.2018. Dostupné na internete: https://impossiblehq.com/cold-shower-health-benefits/
  6. RUSSEL, S. 16 BENEFITS OF COLD SHOWERS THAT WILL BLOW YOUR MIND. [online]. 30.11.2018. Dostupné na internete: https://www.menprovement.com/benefits-of-cold-showers/

 

Ak máte svoje vlastné, resp. iné, metódy, techniky, tipy, triky alebo rady, o ktoré by ste sa radi podelili, môžete tak urobiť v komentári pod článkom alebo napísať svoj vlastný článok. Taktiež poteší akýkoľvek názor alebo spätná väzba k článku. S pozdravom Ivan

 

  • Posledné príspevky
Podrobnosti o autorovi

Zakladateľ tohto blogu a Youtube kanálu s rovnomenným názvom. Medzi moje najväčšie vášne patrí čítanie kníh, rôzna kreatívna tvorba, pohyb v akejkoľvek forme a nikde nekončiaci sebarozvoj. Viac informácií o mne nájdete v hociktorom mojom poste.

Ak sa Vám tento príspevok páčil, zdieľajte ho s vašimi priateľmi:
error0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.